BuBur LamBuk..seKali cube PAsti Nak lagi

BaHan- Bahan:

Beras, ayam/daging(boleh pilih), santan,kacang tanah,CArrot, kacanG panJAng, bawang meRah, bawang Putih, Halia, udAng kering(ditumbuk halus),serbuk jintan Putih, serbuk Jintan manis,serbuk ketumbar, Kayu manis, buah pelaga, bunGa lawang,GAram, bawang Goreng, daun sup, daun bawang

Cara- CAra:

LAngkah 1- Rebus Ayam/ daging(ikut suka la)dalam Periuk yang berasingan dengAn periuk nak masak bubur.

LangKah 2- MestiLAh kene BAsuh Beras Dulu..pAs basuh Beras masAk mcm nak MAsak bubur nasi biasa,rajin2 tgk aiR bubur tu Jangan samPAi kering kaRAng jadi nasi puLAk…ok masAk trus gune perIuk nasi..pastiKAn nasI tu KemBang, seLAgi xKembAng, tambah Air, masukkan kacang tanah(jangan banyak sgt/sikit sgt)…biar saMpailah dia JAdi Bubur.

LAngkah 3- samBil2 tuan2 dan Puan2 meNunggu nasi Tu menJAdi bubur..eLok lah KiRAnya..Ambil bAwang putiH dan Bawang meRAh yg teLAh dikuPas kulitnYa..Hiris ye bawAng2 tu.Kne BanYAk…Halia pun same hiris gak n Then basuh segalA kayu n Bunga n buah pelaga TAdi..pasTu ambil Carrot poTong Panjang2 dan KAcang PanjanG potong BulAt2..JAngan terLAlu kecik ye. Ok sume Tu asigkan dlm beKas len.

LangKAh 4- TenGok2 Bubur kat periUk tu..!!! Boleh masukkan kacang panajng,carrot dan udang kering yg ditumbuk halus,.ok Skang ambil Kuali…bubuh MinYak(pandai2 Agak la Ye).bile Minyak dah Panas(nak tau Minyak DAh panas masukkan satu Jari dlm kuaLi..hehehe) masukkan Bahan2 bawang putih, merah,halia yg di hiris, masukkan kayu manis, bunga lawang, buah pelaga,serbuk ketumbar,jintan putih n jintan manis…tumis sampai naik bau yg menyelerakan.kalo dah..matiKan api.biar jap

LAngkah 4- Bila bubur dah jadi bubur, jangan matikan api. mAsukkan pula santan n Garam secukup rasa.santan tu agak2 pekat n bau lemak2 sikit ok dah…kalo rase bubur tu mcm pekat sangat tambah kan air..guna air ayam pon xpe.Kacau dan kacau lagi…

Langkah 5- Final step..ok dah tengok bubur dah ok…masukkan bahan2 yg ditumis dalam kuali Td ke Dlam periuk bubur td. MAsukk je…xperlu Takut..n Then kacau n Kacau lagi..sampai dia sebati.Lepas tu Boleh la RAsa sikit(utk org xpuasa) dah ckup rasa belom. kalo blm wat la pape yg ptt tmbh garam ke..n then pas sumenye Ok..boleh la dihidangkan o nak dijual pon boleh Gak..taburkan bawang goreng, daus sup n daun bawang.

-tak susah nak Buat bubur lambuk…campak2 je..n then siap- he2..

Ok saya Ucapkan selAmt mencuba lah..paDa muslImin yang hr tu asek dok Kutuk musLimat tak reTi masAk..janGAn lupe yer try..tunjukkanlAh kehebAtan anda..

SelamAt berbuKA puasa..

Leave a comment

Filed under Special Resepi..turun temurun

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s